Bouw
Omdat de toekomstige treinkamer nog niet vrij was, ik volgens iedereen een proefbaan moest maken en ik ongeduldig en eigenwijs ben, heb ik een plank mdf gekocht en een paar platen piepschuim. Daar bouwde ik dus vast het hoofdstation op... Door vervolgens links en rechts een lusje te leggen, zou ik kunnen kijken of ik de theorie van Koploper begrepen heb. Als het klopt, kan ik de draden wegwerken, perrons aanleggen, seinen en bovenleiding neerzetten en de rails gaan ballasten.
(Dit onderdeel Bouw is ook te volgens op het 3railforum; dan zie je de commentaren van medebouwers erbij en probeer ik ook af en toe leuk te doen...: klik hier)
Het begin is er: en de kamer is vrij.
Het lusje rechts ging nog wel, maar ...
... links was het leggen van een deel van de definitieve baan evenveel werk als een noodtafel maken.
Het deel bij de cirkel is (nu nog) uitneembaar, zodat de aanleg van de bergbaan zonder kruipdoor-sluipdoor hoeft.
In de vakantie heb ik af en toe doorgebouwd. Overal ligt nu blauw schuim onder de baan en ook de bedrading schiet op. Het rechterdeel van de bocht is nog uitneembaar ter voorkoming om rug en knieën te sparen...
Het wordt tijd voor een update: de hoofdbaan ligt er al een paar jaar en nu die eindelijk rijdt, kan ik de bergbaan gaan voorbereiden. Maar door de elektronicaperikelen was mijn enthousisme tot het nulpunt gedaald. Ik moet er ook weer een beetje inkomen om de site bij te houden. Dit is een eerste poging...
Nu het rijdt, is het tijd voor wat scenery: een bergje bouwen in foto's:
Houtjes spijkeren, grof gaas vaszetten en buigen, horrengaas eroverheen (globaal vastzetten met ijzerdraadjes)...
... geelband eroverheen...
...voren maken, in de voren zwarte verf (hier dus te weinig eigenlijk)...
...van boven naar beneden lichtjes met rosebruine verf de randjes aantippen, op dezelfde manier beetje krijten met pastel...
...afwerken met strooimateriaal (dat moet overnieuw, zaagsel vervangen door harig spul)) en IJslands mos...
...opleuken met andere scenery en daar moeten dan nog ook bomen bij.
Omdat ik nogal wat stadshuizen vond in een doos op zolder, ga ik die toch maar verwerken in mijn van oorsprong groen opgezette baan.
Het stadje wordt uitneembaar.
Nu kan een en ander geplaatst worden.
De zaak moet natuurlijk nog netjes afgewerkt worden...
Ik ben eerst verder gegaan met de stationsomgeving:
De berg kan overigens een stukje open:
Tijd voor nieuw bergwerk!
... waarbij in het midden een gaatje overblijft om later op te vullen. Na de volgende foto laat ik zien hoe.
Een driedeling ...
... en vervolgens ruwbouw rechts en links.
En dan het middenstuk, scharnierend!
Eerst verder afbouwen en dan zal ik de klep in werking laten zien...
Ik bedacht opeens dat ik nog ergens een Fallerbus had liggen. Dat betekent een weg aanleggen, ongepland dus net als in het echt de weg invoegen in het landschap.
Een hoop gedoe en natuurlijk ziet het er nog niet uit...
Maar gaandeweg moet het wel wat worden. De vangrail wordt gemaakt van grijs luidsprekersnoer.
De klep dus, open...
... en dicht:
De overgangen moeten nog wat onzichtbaarder gemaakt worden. Eerst wachten op besteld strooimateriaal en een herder met zijn schapen.
Zo'n oud t-shirt kan nog nuttig zijn. En een dag later ziet er het al weer zo uit:
En voort gaat ie weer: naar de volgende bergklep!
Eerst verder met de stad:
Je ziet, de bus komt er ook; er was links te weinig ruimte voor een keerlus en nou gaat ie door naar het bergstation. Hebben ze daar ook wat meer ov-keus.
De stad moet uitneembaar blijven en toch een geheel vormen dat opgaat in de omgeving.
Bouwen volgens de beproefde methode.
Het begint ergens op te lijken.
Detaillering naast ruwbouw en leds inbouwen.
Er is nog een gaatje te vullen:
Verder een reclamebord inbouwen: een digitale sleutelhanger waar je plaatjes om de paar seconden wisselen.
Aansluiten op de 5-volt-ringleiding:
Dit is wat nu ongeveer klaar is:
De volgende stappen zijn:
- bovenleiding aanleggen op het spoor dat onder het bruggetje door loopt;
- het bergspoor rijklaar maken, met viaduct (paarse lijn);
- opvullen landschap tussen bestaande stuk en bergspoor (lichtgroene deel);
- scenery maken voor het bergspoorviaduct (donkergroene deel uitneembaar).
Bovendien is de ongelijkvloerse kruising een ongelukkige:
Het ziet er feitelijk niet uit. Dus een oplossing gezocht, uiteraard weer in losse delen:
Dat ziet er dan dus samen als volgt uit:
Voordat ik de voorgrond van het viaduct afmaak, ga ik aan de slag met het bergdorp. Daar is het nu nog een kale bedoening...