Ervaringen
Het je eigen maken van de digitale wereld gaat met vallen en opstaan. Gelukkig is er tegenwoordig veel hulp beschikbaar en die had ik nodig. Ik had absoluut geen verstand van elektronica, kon niet fatsoenlijk solderen en wist amper de plus van de min te onderscheiden. Toch is het me al gelukt een baan met zeven treinen rijdend te krijgen op het scherm, inclusief een omloop met telexkoppeling. Nu nog de praktijk...
Met Wintrack kun je best aardig tekenen, maar met rails in je handen zijn er toch vaak handiger oplossingen te bedenken, met minder aanvulstukjes, zelfs zonder smokkelen. Ga dus niet af op de stuklijst die het programma genereert, maar ga zelf lekker passen en meten. Daarna kun je als je tijd over hebt Wintrack weer aanpassen.
Bij het bouwen van een baan tegen muren zit je al gauw met de bereikbaarheid achteraan. Gecombineerd met veel verdekte sporen zul je ruimtes onder de tafel moeten creëren om er nog een beetje fatsoenlijk bij te kunnen. Beter vooraf het sporenplan aanpassen dan later vreselijk zitten klooien! Zorg ook dat je tijdens de bouwfase overal makkelijk bijkan, bijvoorbeeld door uitneembare stukken in de ruwbouw te maken. En plan 'mangaten' waar je ook in kunt staan: de 'deksel' met scenery moet je gemakkelijk weg kunnen nemen.
De combinatie van Koploper en DDW is nog niet altijd op alle punten doorgrond. Gelukkig voor mij is er een bouwer die een maand voorloopt en de kastagnes voor me uit het vuur haalt (zie 3railforum, Tilly's modelbaanproject, pagina 10). Zo had ik snel door dat ik mijn decoders om wissels aan te sturen moest ruilen: geen MärklinMotorola, maar DCC! Nu klik-klakken ze zoals het hoort.
Zonder Control Unit is het lastig om bijvoorbeeld het volume van geluidsdecoders in de Märklintreinen aan te passen: ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Maar het rijdt allemaal wel al heel erg mooi! Binnenkort ga ik het automatisch rijden uitproberen.
Mede vanwege de misprijzende commentaren op het gebruik van piepschuim - dat inderdaad weinig vormvast is - heb ik het deel van het stationsemplacement maar weer gesloopt. Nu ligt er drie milimeter dik blauw schuim, dat wat minder kwetsbaar is en meer geluiddempend. Nog twee redenen speelden mee: álle bedrading, dus ook de voeding, loopt nu naar de voorzijde van de tafel.
Ik heb acht slanke wissels ingepast; die vond ik onderin een doos, samen met vier schakelelementen. Het lijkt soms wel sinterklaas, wat er allemaal in de diverse dozen blijkt te zitten. Jammer dat die slanke wissels veel problemen geven: sommige locs lopen erop vast. Volgens foruminstructie heb ik de hoge puko's met krimpkous behandeld en dat lijkt wel aardig te werken.
Binnenkort kan de 'cirkel' gesloten worden en kunnen de eerste echte proefritten beginnen. De laatste foto's staan onder Bouw.
//
Ook op deze pagina zit een gat van een kleine twee jaar; voor de oorzaken zie Elektronica. Ik ga nu een nieuwe start maken en heb zes treinen tegelijk rijdend. De foutjes zijn uit het ontwerp, zowel qua software (Koploper krijg je niet in een keer foutloos) als qua hardware (locs rijden naar behoren en ontsporingslokaties zijn bijgewerkt). Even snel een filmpje gemaakt en de kwaliteit is dus matig...
Inmiddels schrijven we april 2014:
Ik ben wel blij met mijn bouwwijze: een wissel vervangen onder een berg was een fluitje van een cent:
Belangstelling voor een eigen website?